jump to navigation

Huin102 – Læringsteori – Time 3 Monday, October 15, 2007

Posted by Myriam Coco in Forelesninger, HUIN102 blogs, Læring i gang, Learning Activities.
Tags: , , , , , , ,
trackback

Halloen!

Det ble litt endring på vår timeplan idag, siden Daniel Jungs forelesningen måtte flyttes til onsdag. Men da kan vi sikre oss for at de fleste leste Dibbels artikkel til timen!

Ellers fortsatt vi med læringsteori med artikkelene til Chandler, Gremmo og Von Glaserfeld.

Opplegget ble slik at studentene ble delt i 4 grupper for å jobbe om en liten foredrag om en artikkel:

  • Gruppe 1 og 3: Von Glaserfeldt. Gruppe 1 en brukte tavlen med nøkkelord. Gruppe 3 hadde blogspublikasjon (ja, dette var en lenke) og følte seg litt “uferdig” med saken (om jeg får si det sånn).
  • Gruppe 2: Chandler. Gruppen delvis brukte internet siden til artikkelen til å forklare Shannon & Weaver’s kommunikasjons modell.
  • Gruppe 4: Gremmo. Presentasjonen ble helt muntlig og fikk tilbakemelding fra publikum med spørsmål om konkrete applikasjoner av teorien.

Klasserom snapshot:

Board of the Day - time 3

God innsats fra studentene som gikk gjennom punktene 1 og 2…

Dette var spennende og tidskrevende. Studentene ble bedt om å ta notater eller gjøre annet for å huske de andres sine lille forelesninger.

Ideen var da å sammenligne undervisningsintensjon, kunnskapsformidling av læreren/læringskilden og kunnskap/menings bygging (– pardon my Norwegian) av eleven/studenten.
Til side til hovedobjektivet var det å tenke på undervisningssituasjonen, og hvordan den kan bli bedret.

De som rekker å lese ferdig alle artiklene, dvs. de tre fra i dag + Armstrong + første del av Laurillards (s. 33-38) og orker mer, er mer enn inviterte til å publisere et lite innlegg om dagens læringserfaringen på sine weblogger. Det trenger IKKE å være fancy, nøkkelord kan bli nok. Det gjelder her å sette litt ord ute for å huske opplevelsen.

Så hva med i morgen?
I morgen snakker vi videre om læring, med debatt om de lille forelesningene, og kommer vi inn med mer læringsbegreper. Vi skal også snakke litt om de artiklene til Armstrong og Laurillard og jeg har intuisjon om at etter i dag, kan dere uten problem lese disse to. Tar jeg feil, sier dere i fra i morgen!

MEN enda mer spennende blir det uansett, siden dette blir et ONLINE seminarMOOen High Five. Så folkens, husk brukernavn og passord. Er vi heldige vil teknologien samarbeide og får vi teksten til vår time.

Vi sees i morgen!!

Comments»

1. lenhaniko - Monday, October 15, 2007

Det jeg lærte i dag var at man bør møte litt mer forberedt til timen og at man trenger litt mer tid enn en en halv time for å forberede en “forelesning” for andre. Jeg er egentlig lite pedagogisk anlagt og har nå skjønt utifra von Glasersfeld artikkel, i forhold til dagens undervisning” at man må selvsagt skjønne hva man har lest før man kan prate om det og forklare til andre hva man har lært..:) med andre ord er radikal konstruktivisme dagens ord..

2. M. C. - Tuesday, October 16, 2007

Det var bra at du fikk noe ut av vår time. Jeg kan forstå hvor frustrerende opplevelsen må ha vært. Det var en bra innsats og det arbeidet var en av de forskjellige måtene til å gå inn i teksten, mens man reflekterer på læringsituasjonen.
Bare husk at dere i gruppen brukte kanskje litt mer tid pga. publikasjonen, som kom som ekstra arbeid i forholdt til en muntlig presentasjon ut av notater.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: